Przekazano plac budowy wykonawcy modernizacji drogi wojewódzkiej nr 892 od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 897 do granicy państwa. Inwestycja jest częścią polsko-słowackiej współpracy „Łączymy pogranicze Karpat Wschodnich”, w związku z czym również po stronie naszego południowego sąsiada nastąpi modernizacja drogi.
Inwestycję po polskiej stronie zrealizuje Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych z Sanoka, a jej wartość to 5 720 530,52 zł.
Współpraca na pograniczu
Zadanie związane z modernizacją pogranicza odbywa się w połączeniu polsko-słowackich sił, a dokładniej Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz słowackim: Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja w ramach projektu: „Łączymy pogranicze Karpat Wschodnich / Spájame pohraničie Východných Karpát” realizowanego ramach programu INTERREG Polska-Słowacja 2021-2027.
Po polskiej stronie zmodernizowana będzie DW892 od granicy państwa do wsi Radoszyce o długości 5,2 km, a po stronie słowackie odcinek drogi II/575 Havaj do wsi Malá Poľana o długości 2,6 km. Słowacki projekt kosztuje 4 982 466,77 euro, czyli około 23,4 mln zł.
W ramach programu realizowane są jeszcze dwa inne projekty: „Łączymy pogranicze przez Duklę”, gdzie zadanie polegać będzie na rozbudowie skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 993 i 992 w Nowym Żmigrodzie na rondo, a po stronie słowackiej przewidziano przebudowę dróg: III/3541 i III/3586, a także „Od Beskidu Niskiego po Solinę”, w ramach którego została zmodernizowana infrastruktura zabezpieczająca skarpę w miejscowości Chrewt - po stronie polskiej, a po słowackiej ustabilizowano osuwisko na drodze II/575 za miejscowością Palota.
Zakres prac modernizacyjnych
W ramach zadania na DW892 przewidziano m.in. wzmocnienie konstrukcji nawierzchni jezdni, wymianę konstrukcji nawierzchni w miejscach występowania przełomów, wzmocnienie nośności poboczy czy nawiązanie wysokościowe istniejących zjazdów do nowej warstwy ścieralnej.
Poza tym wykonany zostanie remont nawierzchni bitumicznej parkingów, oczyszczenie rowów wraz z profilowaniem dnia, oczyszczanie przepustów czy naprawa istniejących umocnień rowów drogowych.
Zostanie również uzupełnione oznakowanie pionowe i wykonane oznakowanie poziome. Prace mają się zakończyć w ciągu 12 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Droga po stronie słowackiej wykazuje wady w nawierzchni i warstwie podbudowy, systemy odwadniające rowów i przepustów są niewystarczające, a w niektórych miejscach nawierzchnia drogi i jej podłoże mają niedostateczną nośność.
W związku z tym, w ramach przebudowy, przewidziano zabezpieczenie miejscowych osuwisk, kompletną wymianę konstrukcji jezdni lub warstwy ścieralnej, wymianę i montaż barier, poręczy oraz słupków kierunkowych, a także wykonanie przepustów i urządzeń odwadniających.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.